• Pojem Black Friday už nie je známy iba v USA, ale svoju popularitu v poslednej dobe naberá i na Slovensku. Aj keď nie až v takej extrémnej podobe, no tomu môžeme byť iba radi.
Po tomto nákupnom ošiali môžeme vidieť na druhý deň množstvo článkov i videí z USA, kedy sú veľké obchodné domy preplnené, ľudia sa idú doslova ušlapať a v priestoroch sa nemôžu ani hnúť. Ak si človek pozrie takéto video z pohodlia domova, určite si pomyslí, že tí ľudia pôsobia strašne hlúpo. Mnohí Američania by mi však možno oponovali, pretože to berú ako šancu nakúpiť skvelé veci za skvelú cenu sebe, svojej rodine, partnerovi/ke a podobne. Takisto možno povedať, že už sa to stalo ich súčasťou a dokonca tradíciou. Veľa Američanov dokonca stojí pred obchodom niekoľko hodín vopred, aby boli prví na rade, nemálo ich pred obchodom aj prespí, iní sa už dnu nezmestia, alebo nájdu iba prázdne pulty.
Tomu už vravím extrém a myslím si, že u nás to má sympatickejšiu podobu. Alebo možno tie ceny nie sú v porovnaní s platmi až tak extrémne nízke 😀 .
• To však v tomto článku riešiť nebudem, zamerám sa bližšie na charakteristiku tohto fenoménu Black Friday, ktorý vysokou mierou stúpa na popularite i u nás.
Po slovensky preložené Čierny Piatok je oficiálne známy ako predvianočná nákupná horúčka. Lenže si myslím, že toto označenie je tak trochu mimo, veď to šialenstvo začína o dosť skôr. Bude to zrejme tým, že predajcom sa to oplatí a potešia sa i zákazníci, tak odštartujú oveľa rýchlejšie. Dnes už vravíme o veľkej komerčnej reklame takmer zo všetkých strán. A ľudia rozmýšľajú štýlom, " kto zaváha, nežerie". Takýmto spôsobom sú trochu zmetení a nákupia všetko čo sa dá. Takýto biznis je ako stvorený pre predajcov.
Čierny Piatok však možno bližšie spojiť s americkým sviatkom Deň vďakyvzdania. Presnejšie však vravíme o druhom dni, kedy v USA dostanú voľno všetci štátni zamestnanci.
• Dobrý obchodník vie využiť príležitosť. Dovtípi sa, že práve v ten deň bude veľa ľudí doma a pravdepodobne pôjdu s rodinou na nákup. Treba ich nalákať a predať im v tento jeden deň čo najviac produktov.
No takéto jednodňové šialenstvo sa logicky nezaobíde bez chaosu. V šesťdesiatich a sedemdesiatich rokoch bývali v ten deň , kedy mali všetci voľno a šli nakupovať, preplnené cesty a dopravné zmätky. Pomenovanie Black Friday vymysleli americkí policajti a autobusári, pre ktorých bol tento deň najobávanejším.